برند H&M توسط ارلینگ پرسون در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در استکهلم، سوئد است. شرکت Hennes & Mauritz AB ملقب به برند H&M در زمینه فروش پوشاک، اکسسوری، کفش، لوازم آرایشی و منسوجات خانگی شروع به کار کرده است. در ادامه روند پیشرفت برند H&M را بررسی میکنیم.
اگر علاقهمند به برندها هستید به شما پیشنهاد میکنیم که مقالهی دیگر ما درباره برند Levi’s را حتما مطالعه کنید.
۱۹۴۷
اولین فروشگاه در Västerås، سوئد با نام هنس افتتاح شد و لباسهای زنانه میفروخت.
۱۹۵۲
هنس در استکهلم افتتاح شد.
۱۹۶۴
اولین فروشگاه خارج از سوئد در نروژ افتتاح شد.
۱۹۶۸
بنیانگذار ارلینگ پرسون، Mauritz Widforss، فروشگاه تجهیزات شکار و ماهیگیری را خریداری میکند. فروش پوشاک مردانه و بچگانه آغاز شد و نام برند به Hennes & Mauritz تغییر یافت.
۱۹۷۴
H&M در بورس اوراق بهادار استکهلم پذیرفته شد.
۱۹۷۶
اولین فروشگاه خارج از اسکاندیناوی در لندن، در بریتانیا افتتاح شد.
۱۹۷۷
فروشگاههای ایمپالس با تمرکز بر نوجوانان راه اندازی شد و بعد از آن فروش لوازم آرایشی آغاز شد.
دهه ۱۹۸۰
فروشگاهها در آلمان و هلند باز شدند و H&M شرکت سفارش پستی Rowells را تصاحب میکند.
دهه ۱۹۹۰
پیشرفت در اروپا با افتتاح اولین فروشگاه در فرانسه در سال ۱۹۹۸ ادامه دارد. تبلیغات روزنامهها و مجلات با تبلیغات در فضای باز با مدلهای معروف تکمیل میشود و در سال ۱۹۹۸ خرید آنلاین H&M آغاز میشود.
۲۰۰۰
اولین فروشگاه ایالات متحده در خیابان پنجم نیویورک افتتاح شد و در همان سال فروشگاهها در اسپانیا باز میشوند. در سالهای بعد، H&M در بازارهای اروپایی بیشتری افتتاح شد.
۲۰۰۴
H&M با کارل لاگرفلد شروع به همکاری با طراحان کرد. همکاریهای بیشتری با استلا مک کارتنی، ویکتور و رولف، مدونا، روبرتو کاوالی، Comme des Garcons، متیو ویلیامسون، جیمی چو، سونیا رایکیل، لانوین، ورساچه، مارنی، دیوید بکهام، آنا دلو روسو، مزون مارتین مارگیلا و ایزابل مارانت دنبال میشود.
۲۰۰۶
گسترش عمده فروش آنلاین و کاتالوگ با هلند به عنوان اولین بازار خارج از منطقه نوردیک آغاز شد و اولین فروشگاهها در خاورمیانه از طریق حق رای دادن افتتاح میشوند.
۲۰۰۷
اولین فروشگاه های آسیایی در هنگ کنگ و شانگهای افتتاح شد. در همان سال فروشگاه مفهومی جدید COS راه اندازی شد. گسترش فروش آنلاین و کاتالوگ با گنجاندن آلمان و اتریش ادامه دارد.
۲۰۰۸
H&M اولین فروشگاه ژاپنی خود را در توکیو افتتاح کرد و شرکت مد FaBric Scandinavien AB را که شامل برندهای Weekday، Monki و Cheap Monday است، خریداری کرد.
۲۰۰۹
اولین فروشگاه H&M در روسیه افتتاح شد. پکن همچنین اولین H&M خود را دریافت میکند و لبنان به یک بازار امتیاز جدید تبدیل میشود. H&M Home راه اندازی شد.
۲۰۱۰
اولین فروشگاههای H&M در کره جنوبی و ترکیه افتتاح شد. اسرائیل به یک بازار حق رای جدید تبدیل میشود و خرید آنلاین در بریتانیا شروع میشود. اولین فروشگاههای H&M Home در خارج از سوئد افتتاح شد.
۲۰۱۱
H&M در رومانی، کرواسی، سنگاپور و همچنین در مراکش و اردن افتتاح شد. Monki و Cheap Monday در بریتانیا افتتاح شد و برنامه تشویقی H&M (یک برنامه پاداش و قدردانی برای همه کارکنان) شروع میشود.
۲۰۱۲
H&M در بلغارستان، لتونی، مالزی و مکزیک و تایلند افتتاح میشود. برند Monki در چین رشد میکند و Weekday در هلند افتتاح میشود.
۲۰۱۳
اولین فروشگاه H&M در شیلی افتتاح شد و همچنین در استونی، لیتوانی و صربستان افتتاح میشود و اندونزی به یک بازار حق رای جدید تبدیل میشود. در سال ۲۰۱۳ برند H&M خرید آنلاین در ایالات متحده را معرفی میکند. Monki، Weekday و Cheap Monday نیز در بازارهای جدید باز میشوند و خرید آنلاین را راهاندازی میکند. یک طرح جهانی جمع آوری لباس در فروشگاههای منتخب شروع میشود.
برندهای دیگر H&M
این شرکت برندهای دیگری مانند Monki، Cheap Monday، Weekday و H&M HOME را مدیریت میکند.
برند The Weekday مارکهای خود را با نامهای MTWTFSS Weekday و Weekday STOREMADE میفروشد و همچنین با لیبلهای مد مستقل مانند Carin Wester و Bless and Bruno Pieters برای طراحی همکاری میکند.
عمده محصولات برند Cheap Monday بیشتر مربوط به جین برای مردان، زنان، نوزادان است و در کنار آن عینک، لباس زیر و کفش نیز تولید میکند.
درباره برند Monki بخواهیم بگوییم ارائه طرحهای گرافیکی برای زنان جوان است.
و اما H&M Home مد را برای هر اتاق در خانه به ارمغان میآورد؛ از حوله، ملحفه و پرده تا سایر منسوجات خانگی را ارائه میدهد.