بهترین روش برای رفع تیرگی بدن

بهترین روش برای رفع تیرگی بدن

تیرگی پوست بدن و به خصوص نواحی خاصی مانند زیر بغل، کشاله ران و ناحیه تناسلی از چالش‌های رایجی است که بانوان و حتی آقایان با آن مواجه هستند. تیرگی بدن می‌تواند موجب ممانعت فرد از برقراری ارتباط اجتماعی و در نتیجه کاهش اعتماد بنفس فرد شود.

اجتناب از پوشیدن لباس‌های کوتاه و مایو یکی از نمود‌های کمبود اعتماد بنفس در اثر این مشکل است. کمبود اعتماد بنفس بتدریج باعث کناره‌گیری از جمع شده و افراد را از لذت‌های زندگی محروم می‌سازد. در نتیجه افراد زیادی برای ارتقاء میزان اعتماد بنفس خود به درمان و یا خرید لوازم آرایشی روی می‌آورند.

هر زمان که احساس کردید که پوست شما در نواحی خاصی از جمله زیر بغل، کشاله ران و ناحیه تناسلی دچار تیرگی شده، بهتر است اقدامات ابتدایی را انجام دهید. عوض کردن مارک اسپری ضد تعریق یا دئودورانت، پوشیدن لباس‌های گشاد، ترک سیگار، استفاده از اسکراب دو یا سه بار در هفته جهت لایه‌برداری و عدم استفاده از تیغ برای اصلاح مو‌های زائد را می‌توان در شمار مؤثر‌ترین اقدامات ابتدایی جهت رفع سیاهی زیر بغل و دیگر نواحی دانست.

تیرگی پوست و بدن

تیرگی پوست بدن دلایل زیادی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.



در این مقاله می‌خوانید:

  • دلایل ایجاد تیرگی در بدن چیست؟
  • روش های رفع تیرگی بدن
  • درمان‌های کلینیکی جهت رفع تیرگی بدن
  • درمان‌های غیر کلینیکی رفع سیاهی بدن
  • عوراض روشن کردن پوست

 

دلایل ایجاد تیرگی در بدن چیست؟

تیرگی بدن از جمله نواحی زیر بغل، کشاله ران و ناحیه تناسلی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه به شایع‌ترین دلایل ایجاد این عارضه در افراد می‌پردازیم:

ژنتیک: تیرگی بدن بیش از هر عامل دیگری به وراثت ارتباط دارد. پوست افراد طبق فاکتور‌های وراثتی، طیف گسترده‌ای از خیلی روشن تا خیلی تیره را در بر می‌گیرد. نواحی از بدن شامل زیر بغل، کشاله ران، سر زانو‌ها، آرنج‌ها و ناحیه تناسلی به طور طبیعی نسبت به دیگر نواحی تیره‌تر هستند.

 

اصطکاک و ساییدگی: پوشیدن لباس‌های تنگ، سایش و اصطکاک لباس را با پوست بدن افزایش داده و موجب تیرگی زیر بغل و کشاله‌های ران می‌شود.

 

بیماری‌های مرتبط با پوست: بعضی از عارضه‌های پوستی از جمله اگزما، آگانتوزیس نیگریکانس با افزایش رنگدانه‌ها و پیگمنت‌های پوستی همراه است. ضروری است در این مورد حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

استفاده از دئودورانت و ضد عرق: برای پیشگیری از بوی بد بدن، افراد به استفاده از دئودورانت و ضد عرق روی می‌آورند. ترکیبات موجود در فرمولاسیون این محصولات، به تدریج باعث تیرگی ناحیه زیر بغل می‌شود. بهتر است بعد از استحمام، از پماد زینک استفاده نمایید. این عمل از عرق کردن بدن جلوگیری کرده و در ضمن تیرگی پوست هم نخواهد داشت.

 

اصلاح مو‌های زائد با استفاده از تیغ: استفاده از تیغ برای اصلاح مو‌های زائد، به ندرت تیرگی نواحی حساسی از جمله زیر بغل، کشاله ران و اندام تناسلی را بیشتر می‌کند. به ویژه اگر تیغ یا ژیلت مورد استفاده کند باشد، میزان تیرگی شدید‌تر خواهد شد.

 

اختلالات هورمونی: این عامل نیز به نوبه خود در تیره شدن پوست مؤثر است. از نمونه‌های اختلالات هورمونی می‌توان به کم کاری یا پرکاری تیروئید اشاره کرد که موجب تیرگی پوست در برخی نواحی بدن می‌شوند.

 

عفونت‌های باکتریایی: رشد و تکثیر باکتری‌ها در نواحی مختلف بدن به ویژه در ناحیه تناسلی و زیر بغل، موجب تیره شدن پوست در این نواحی می‌شود.

 

عوامل موثر در تیرگی بدن

از دیگر عوامل مؤثر در تیرگی بدن می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • اضافه وزن

 

  • افزایش سن

 

  • کمبود ویتامین

 

  • مصرف سیگار

 

  • آلوردگی‌های زیست محیطی

 

  • بیماری و مصرف برخی دارو‌ها

 

  • قرار گرفتن طولانی مدت در زیرنور خورشید

 

روش های رفع تیرگی بدن

 

حال که با برخی دلایل بروز تیرگی در بدن آشنا شدیم، مجال آن است که به راه‌های درمان و رفع این عارضه بپردازیم.

معمولاً افراد پس از مواجهه با این عارضه، دو نوع درمان را در پیش می‌گیرند. عده‌ای به درمان‌های شیمیایی روی آورده و برخی دیگر معتقدند روش‌های خانگی برای رفع تیرگی بدن تأثیر بیشتری دارد.

 

حتما بخوانید: جلوگیری و درمان سیاهی های زیر پاک و تیرگی های زیر چشم .

 

اگر شما از آن دسته ار افرادی هستید که تمایل دارید برای درمان این مشکل به پزشک متخصص مراجعه نمایید، می‌توانید با مشورت پزشک خود یکی از روش‌های مرسوم و رایج رفع تیرگی بدن را انتخاب کرده و تا درمان نهایی ادامه دهید.

درمان‌های کلینیکی جهت رفع تیرگی بدن:

از مؤثرترین راه حل‌های رفع تیرگی بدن که در کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان انجام می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

  • لیزر درمانی: از ابتدایی‌ترین، سریع‌ترین و بهترین‌ روش‌های رفع تیرگی و سفید شدن پوست می‌توان لیزر درمانی را نام برد.این روش تنها با طی کردن چند جلسه، شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

 

شما می‌توانید پس از لیزر و اطمینان از عدم رشد مو، از لیزر مونالیزا استفاده نمایید. این نوع لیزر زیر نظر پزشک برای از بین بردن تیرگی و روشن کردن واژن،  مقعد، کشاله ران و همچنین رفع تیرگی آرنج، زانو و قوزک پا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

استفاده از لیزر روشن کننده باعث بهبود بافت پوست، رفع لک‌های تیره پوستی و رفع حالت پوست پرتقالی یا پوست مرغی می‌شود. از دیگر مزایای این روش، دوره درمان بسیار کوتاه و ایمنی بالا را می‌توان نام برد.

 

  • هیدرودرم ابریژن: این روش از جدید‌ترین روش‌های رفع تیرگی نواحی مختلف بدن محسوب می‌شود. در این روش آب یا سرم‌های مخصوص که حاوی ترکیبات روشن کننده است را به لایه‌های زیرین پوست تزریق می‌کنند. با انجام این کار، لایه‌های سطحی پوست لایه‌برداری می‌شود.

 

با آبرسانی به لایه‌های عمیق، پوست شاداب‌تر و روشن‌تر خواهد شد. ضمناً این روشنیاز به گذراندن دوره نقاهت و انتظار برای بهبودی ندارد.

  • میکرودرم ابریژن: در این روش لایه‌های پوست با استفاده از الماس‌های طبیعی ریز ساییده می‌شود. پس از آن، لایه‌های شاخی و مرده پوست پاک شده و استفاده از ترکیبات سفید کننده، سفیدی و شادابی پوست را به ارمغان می‌آورد.

این روش با جدا کردن لایه‌های سطحی و بالایی پوست، سلول‌های پوست را متقاعد به رشد و در نتیجه جوانسازی پوست می‌کند.

 

  • پیلینگ یا لایه برداری: یکی از اولین درمان‌های رفع تیرگی، لابه‌برداری است که در صورت صلاحدید پزشک، جهت بهتر شدن ظاهر پوست، لابه‌های سطحی لایه‌برداری می‌شوند.

 

در این روش با در نظر گرفتن میزان و شدت آسیبی که به پوست وارد شده، از بین آلفا  هیدروکسی اسید، فنول و تریکلرو استیک اسید یکی انتخاب شده و جهت ارتقاء وضعیت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • استفاده از کرم‌های روشن کنندده پوست: این کرم‌ها با در بر داشتن موادی از قبیل اسید ماندلیک، نیاسینامید، آلفا آربوتین و اسید کوجیک، تیرگی‌های پوستی را درمان می‌کنند. توجه داشته باشید که از مصرف کرم‌هایی که حاوی هیدروکوئینون باشند، خودداری نمایید.

 

جلوگیری و درمان تیرگی پوست

برای جلوگیری از تیرگی پوست و درمان تیرگی های بدن می توانید عبارت “مراقبت از پوست نیروان” را در گوگل جستجو کنید و وارد سایت nir-one.com شوید. این سایت یک مرجع و مرکز معتبر برای تهیه و خرید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی