شلوار جین آبی یا شلوار لی در ۲۰ می ۱۸۷۳ اختراع شد و به سرعت به محبوبیت بالایی رسید. به گزارش CNN، سالانه ۴۵۰ میلیون فقط در ایالات متحده فروخته میشود که رقم بالایی به حساب میآید.
از زمان اختراع این شلوار، مدلهای بسیاری برای دوخت آن طراحی شده است. مدلهای مختلف دوخت، رنگهای مختلف، پارچههای مختلف و حتی مارکهای مختلف که بوجود آمدند این شلوار را به تکامل رساند.
اگر هنوز فرم بدنتان را برای خرید شلوار جین مناسب نمیدانید، ما در مقالهای اصول خرید جین مناسب برای خرید هر فرم بدن را توضیح دادهایم.
تاریخچه شلوار جین
همانطور که از نام آن مشخص است، این شلوار از پارچه جین دوخته میشود. این لباس برای اولین بار توسط لوی اشتراوس و جیکوب دیویس در سال ۱۸۷۳ معرفی شد و خیلی سریع به شهرت و محبوبیت جهانی رسید.
نام آن از شهر جنوا در ایتالیا برگرفته شده که در آن از یک الیاف، پارچهای پنبهای و محکم به نام جین تولید میشد.
شراکت بزرگ
لوی اشتراوس در ۱۸۵۱، از آلمان به نیویورک آمد تا به برادرش در اداره تجارت خانوادگی محصولات خشک کمک کند. در ۱۸۵۳، به سانفرانسیسکو رفت تا شعبه غربی کسب و کار خانوادگی را راه اندازی کند که فروش پارچههای نخی یکی از آنها بود. در سانفرانسیسکو با جیکوب دیلیو دیویس آشنا شد که خیاط اقلامی مانند پتوی اسب، چادر و روکش واگن بود.
یکی از مشتریان دیویس در سال ۱۸۷۱ به کارگاه او آمد و شلواری خواست که در برابر کارهای خشن و سخت مقاوم باشد. دیویس پارچهی جین را از شرکتی به نام Levi Strauss & Co خریداری کرد و آن را با پرچهای مسی روی جیبها تقویت کرد؛ شلوار جین آبی متولد شد.
بعد جیکوب دیویس به لوی اشتراوس نامهای نوشت تا این اختراع را ثبت کند؛ بنابراین باهم شریک شدند و کارخانه بزرگ Levi’s را افتتاح کردند.
راه ۱۵۰ ساله
شلوار جین ابتدا نماد طبقه کارگر شناخته میشد و بعد از آن نماد ضدفرهنگ و سرپیچی شد؛ اما اکنون به یک بیانیه مد تبدیل شده است. شلوار جین از لباسهای استاندارد کارگران یقه آبی تکامل یافته و اکنون دهها مدل متنوع در طیف گستردهای از رنگها وجود دارد؛ اگرچه همچنان آبی رنگ محبوب آن است.